Home / Wywiady / Café-Civitas

Café-Civitas

Z Maciejem Szepietowskim, prezesem Fundacji „Civitas Christiana”, rozmawia Marta Witczak-Żydowo.

Nowy Rok to nowe plany Fundacji „Civitas Christiana”, także dotyczące sfery informacyjnej.

Fundacja „Civitas Christiana” w ramach swoich zadań statutowych realizuje m.in. działalność wydawniczą i medialną poprzez miesięcznik „Civitas Christiana”, kwartalnik „Społeczeństwo” oraz serwis internetowy e-civitas.pl. Istotnie, z końcem minionego roku rozpoczęliśmy proces przeprowadzenia pewnych zmian, które będą obejmowały szczególnie obszar medialny i komunikacji z naszymi odbiorcami. W 2019 r. poszerzyliśmy dotychczasową redakcję miesięcznika „Civitas Christiana” o osoby konsekwentnie zaangażowane w rozwój pisma i to grono przygotowuje nową koncepcję mediów „Civitas Christiana”. Chcemy, by zmiany były widoczne już na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2020 r.

Co będą obejmowały planowane zmiany?

Przez ostatnie półtora roku ewolucję w wymiarze merytorycznym przeszło pismo „Civitas Christiana”. Jak zwracają uwagę czytelnicy, na plus należy uznać nowe zróżnicowane tematycznie działy oraz spójność tematyczną każdego numeru. Są jednak kolejne wyzwania. Chcielibyśmy, by pismo było jeszcze lepszą wizytówką Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”. Pismem, ukazującym w czytelny, konkretny i jednoznaczny sposób, jaka jest misja i główna oś programowa zaangażowania naszego środowiska. Jednocześnie
treści te chcielibyśmy przekazywać w atrakcyjnej wizualnie formie i nowym poręcznym formacie. Pismo, które docelowo będzie ukazywało się kwartalnie, powinno pełnić funkcję informacyjną i opiniotwórczą. A do tego jako całość będzie stanowiło pomocny materiał formacyjny dla czytelników, w tym w szczególności członków i sympatyków Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”.

Równolegle ze zmianą czasopisma podąża zmiana serwisu e-civitas.pl. Serwis będący do tej pory internetową modyfikacją miesięcznika powinien przejść nie tylko zmianę wizualną (w obecnym kształcie funkcjonuje od początku tj. 2013 r.), ale w szczególności dać możliwość codziennego dotarcia do nowych odbiorców i czytelników. Obok merytorycznej spójności powinien korzystać w szerszym stopniu z dostępnych współczesnych form komunikacji. Mówię tu choćby o dźwiękowych podcastach, materiałach filmowych czy regularnej bezpośredniej informacji spersonalizowanej dla konkretnych odbiorców.

Z czego wynika tak szeroki zakres zmian które czekają media „Civitas Christiana” w 2020 r. ?

Motywacji jest kilka. I pochodzą one z różnych niezależnych obszarów. Widzimy, jak dynamicznie zmienia się otaczająca sfera medialna. Trudno stać obok tych zjawisk obojętnie. Popularność klasycznej prasy ulega marginalizacji. Przewagę zyskuje internet. Widzimy to sami po rosnącej stale liczbie pobrań miesięcznika w wersji pliku pdf do odczytania na urządzeniach mobilnych. Dostęp do wersji papierowej bywa ograniczony. Po drugie – w środowisku Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” toczyła się w ostatnim roku dyskusja, jak lepiej docierać do członków i potencjalnych sympatyków naszego środowiska. Koncepcja o której rozmawiamy jest próbą odpowiedzi na to pytanie.

Co ważne, ta nowa formuła mimo, że bardziej uwzględniająca komunikację elektroniczną, daje jednak szansę na stworzenie czytelnej oferty i dotarcie do konkretnego człowieka.
I taki jest jej główny sens. Reorganizując nasze media, nie zamierzamy redukować dotychczasowych sprawdzonych i dobrych form działania a udoskonalić je tak by, korzystając ze
współczesnych środków komunikacji, utrzymać relację z dotychczasowymi czytelnikami oraz spotkać na szlaku „Civitas Christiana” nowych ludzi.

/md