Chrońmy nasze dzieci

2014/02/27

Rada Ruchów i Stowarzyszeń Diecezji Łomżyńskiej, Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana, Akademia Społeczna w Łomży oraz Wydział Nauczania i Wychowania Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Łomży zorganizowały 22 lutego konferencję o wpływie współczesnej popkultury, a zwłaszcza mediów na rozwój psychiczny i duchowy najmłodszych. Wśród prelegentów znaleźli się duszpasterze, pedagodzy i znawcy mediów.

Rozpijanie polskich dzieci

Dzieci są niezdolne do obrony wobec zagrożeń, zwłaszcza tych, które płyną z coraz większej dostępności do alkoholu dla najmłodszych. „Jest to misja ludzi dorosłych, władz samorządowych i centralnych” – podkreślił ks. bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu ds. Trzeźwości przy Episkopacie Polski, rozpoczynając swoje wystąpienie. Zbyt mało mówi się także o tym, że alkohol jest zagrożeniem dla matki w ciąży. „Mamo nie pij za moje zdrowie” to hasło promujące abstynencję nie tylko w okresie ciąży, ale także w okresie ją poprzedzającym. Zachęca ono także przyszłych ojców do towarzyszenia żonom w tym postanowieniu i wzięcia odpowiedzialności za zdrowie dzieci, które mają przyjść na świat.

Najlepszą profilaktyką, chroniącą nasze dzieci przed piciem, jest zdaniem księdza biskupa solidne wychowanie w wolności i miłości. Postawa dzieci wobec alkoholu zależy przede wszystkim od postawy rodziców. Ogromną rolę odgrywa matka, której zadaniem jest stawianie dzieciom wymagań. Hasło „Kochająca matka zawsze trzeźwa” streszcza program pracy Duszpasterstwa Trzeźwości na ten rok.

Ks. biskup Bronakowski przytaczał dane statystyczne o coraz większej dostępności alkoholu w Polsce, np. w Bydgoszczy znajduje się więcej sklepów z alkoholem niż w całej Norwegii. Coraz więcej nastolatków zaczyna pić alkohol przed 13 rokiem życia. Jego zdaniem potwierdza się reguła, że spożycie alkoholu rośnie proporcjonalnie do ilości sklepów z alkoholem. Tylko alkohol, w tym przede wszystkim piwo, realnie potaniał w ciągu ostatnich dwudziestu lat w naszym kraju.

Reklama alkoholu w Polsce to jawne omijanie ustawy o przeciwdziałaniu uzależnieniom. Sponsorzy klubów piłkarskich reklamują piwo, nie licząc się z tym, że krzywdzą w ten sposób dzieci i młodzież. Prawo dotyczące spożywania alkoholu w Polsce jest niedostosowane do zaleceń Międzynarodowej Organizacji Zdrowia. Napoje alkoholowe (piwo, wino) są w naszym kraju najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród uczniów trzecich klas gimnazjum i drugich klas liceum. Aż 70% nieletnich było pod wpływem alkoholu, gdy naruszali prawo.

Promyk Jutrzenki

IMGP3342Przygnębiający obraz rozpijania dzieci i młodzieży rozjaśnił przykład Dziecięcej Krucjaty Niepokalanej, o której opowiedział zebranym o. Oskar, franciszkanin. Jest to program integralnego rozwoju dzieci, który składa się z modlitwy różańcowej, codziennej ofiary, skromności i wstrzemięźliwości. Może on być także praktykowany przez inne grupy działające w parafii i stanowi doskonale wdrożenie do profilaktyki uzależnień. Szczegóły na ten temat można znaleźć na stronie internetowej Duszpasterstwa Trzeźwości oraz w piśmie „Promyk Jutrzenki”.

Media lansują wady jako cnoty

„Media mają silny wpływ na wychowanie, ale o wychowaniu mało mówi się w mediach” – powiedziała Małgorzata Więczkowska, doświadczony pedagog i medioznawca. Misją popkultury jest lansowanie tego, co najbardziej modne. Media zmieniają system wartości i osobowość młodych ludzi przez systematycznie i ciągle powtarzane kłamstwa, przemycanie treści o wiedzy tajemnej, ośmieszanie chrześcijaństwa oraz okazywanie braku szacunku dla rodziców. Kultura masowa przygotowuje wiernych i bezkrytycznych konsumentów współczesnej popkultury, a nawet przyszłych członków sekt i innych ruchów destrukcyjnych.

Wszechobecne w domu media sprawiają, że rodzice z dziećmi bardzo rzadko rozmawiają – według statystyk tylko 4,5 minuty w ciągu dnia. Dominuje opinia, że dzieci muszą posiadać wszystko to, czego kiedyś nie mieli rodzice. Takie myślenie prowadzi do tego, że dzieci mają nadmiar bodźców i otaczające je zabawki stają się coraz bardziej nudne. Tymczasem potrzeby emocjonalne są ważniejsze od materialnych. Ich zaniedbywanie u dzieci prowadzi do uzależnienia od alkoholu i mediów. W wielu rodzinach media wypełniają dzieciom cały czas wolny, nie mają więc one czasu ani na refleksję, ani na rozmowę z rodzicami.

Już od przedszkola rozbudza się w dzieciach zainteresowanie erotyką. W późniejszym okresie kształcenia stają się konsumentami pornografii. Podobnie przemyca się drobnymi kroczkami wiedzę tajemną, okultystyczną czy wręcz satanistyczną. Magia w mediach przedstawiana jest w sposób zdeformowany – to jest tylko zabawa, a diabeł jest miłą i sympatycznie wyglądająca maskotką.

Współczesne zabawki dla dzieci, postacie ulubionych kreskówek czy gwiazdy muzyki to przykłady na to, jak zostały zmienione archetypy. Obecnie bajki dla dzieci przedstawiają wiedźmy jako top modelki, sceniczny wizerunek Lady Gaga nawiązuje bezpośrednio do satanistycznych i masońskich symboli, szatan jest dobry i przyjacielski, natomiast anioł przybiera cechy demoniczne. Mamy więc współcześnie do czynienia z propagowaniem kultury śmierci, aprobatą brzydoty i odarciem śmierci z należnej jej powagi.

Trupia czaszka z różową kokardką

„Komu przyszło do głowy, aby wprowadzać w świat dzieci śmierć?” – zapytał zebranych na konferencji ks. Sławomir Kostrzewa, duszpasterz zaangażowany w Ruch Czystych Serc. Odpowiedzi należy szukać w postmodernistycznej wizji człowieka i społeczeństwa, gdzie nie rządzi obiektywna prawda, piękno czy dobro, lecz relatywizm moralny. W nowej wizji społeczeństwa chodzi także o to, aby wyprodukować nowe pokolenia konsumentów, dla których ważniejsze będzie nie to, jak być bardziej człowiekiem, lecz jak więcej produkować, korzystniej nabywać i lepiej zarabiać.

Wiele współczesnych zabawek odwołuje się do symboliki śmierci, np. Monster High. Obecność takich postaci jak wampiry czy zombie wprowadza niepokój w świat dzieci, zaś śmierć potraktowana jest jako element rozrywki. W takim kontekście chrześcijaństwo wydaje się dzieciom niemodne i nudne.

IMGP3336Rozrywka, jaką proponują demoniczne gry komputerowe, ze względu na pojawiające się tam symbole okultystyczne, może być poważnym zagrożeniem duchowym. W książkach o magii dla dzieci i młodzieży (np. Harry Potter) znajdują się prawdziwe zaklęcia stosowane w magii oraz cytaty z Biblii Szatana. Ukazywanie śmierci jako zabawy przybiera dzisiaj tak drastyczne formy, że w Internecie można znaleźć nawet instrukcję, jak się powiesić, a sznur służący do tej „zabawy” można sobie kupić w sklepie z zabawkami lub zamówić online.

Wiele z pozoru niewinnych zabawek nawiązuje swoją symboliką do satanizmu czy New Age. Sympatyczne kucyki My Little Pony to jednorożce – symbol New Age. Dzieci bawią się w zadawanie cierpienia na odległość za pomocą lalek voodoo, a seria książek o Koszmarnym Karolku uczy, jak zwrócić na siebie uwagę złym zachowaniem. Niektóre postaci z kreskówek (np. My Little Pony) są używane przez fetyszystów (cloppersi) do produkcji treści pornograficznych opartych na motywach z kreskówek dla dzieci.

Wychowanie dzieci to prawdziwe apostolstwo

Rozważania na temat zagrożeń dzieci i młodzieży dopełniły wystąpienia dwóch księży. Ks. Dariusz Nagórski, proboszcz parafii p.w. Św. Brunona z Kwerfurtu w Łomży podzielił się doświadczeniem modlitwy rodziców za dzieci i jej owoców. Podał przykład, jak można zastąpić pogańskie święto Halloween inną inicjatywą. W szkole na terenie jego parafii zorganizowano Bal Wszystkich Świętych. Dzieci poznawały swoich patronów i zostały nagrodzone za najładniejsze kostiumy.

Podsumowując obrady, ks. Zbigniew Pyskło, Dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Łomżyńskiej, nawiązał do słów Jana Pawła II, który określił wychowanie w rodzinie jako prawdziwe apostolstwo. Rodzice rodzą swoje dzieci powtórnie, gdy pozwalają im rozwijać się duchowo, uzależnienia bowiem rodzą się przede wszystkim tam, gdzie nie ma wartości.

Katarzyna Kowalewska

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#alkohol #Bronakowski #media
© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej