Civitas Christiana w Pułtusku

2013/06/20

Od paru lat Ostrołęcki Oddział „Civitas Christiana” organizuje jednodniowe wyjazdy mające na celu poznanie piękna naszych okolic, miejsc kultu religijnego, historii i tradycji. Nasze wyjazdy zaczęliśmy od poznania Kurpi Zielonych, potem Kurpi Białych, a następnie zaczęliśmy zwiedzać Mazowsze. Byliśmy w Ciechanowie, Opinogórze, Krasnym. Tym razem pojechaliśmy do Pułtuska, Serocka, Popowa i Świętej Rozalii k. Chrzczon (w pow. makowskim).

Nasz wyjazd rozpoczęliśmy uroczystą Mszą św. z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i nabożeństwem do Serca Pana Jezusa odprawionych w kolegiacie pułtuskiej pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny przez ks. kan. Wiesława Koska. Po części modlitewnej ksiądz kanonik oprowadził nas po kolegiacie, która jest zabytkiem klasy „0” . Zbudowana w 1449 r. przez bp. Pawła Giżyckiego, w stylu gotyckim, już w XVI w. została przebudowana i przyozdobiona w duchu renesansowym przez bp. Andrzeja Noskowskiego i taka pozostała do dziś. W 1975 r. Ojciec Święty Paweł VI wyniósł świątynię do godności bazyliki mniejszej. Kolegiata wyróżnia się przepięknym sklepieniem kasetonowym autorstwa Jana Baptysty z Wenecji oraz niedawno odkrytą pod warstwami farby renesansową polichromią z II połowy XVI w., o charakterze ornamentalno-roślinnym. Wyposażona zaś jest w 15 barokowych ołtarzy bocznych oraz ołtarz wielki p.w. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny (XVII w.), stalle kanonickie z XVIII w., piękną ambonę w kształcie łodzi ufundowaną w 1725 r. przez bp. Ludwika Załuskiego oraz 8 monumentalnych epitafiów umieszczonych w nawie głównej, a upamiętniających członków rodu Załuskich.

Ostrołęcka grupka uczestników pielgrzymki przy wejściu do kolegiaty pułtuskiej, 15.06.2013 r.

Po wyjściu z kolegiaty udaliśmy się do Muzeum Regionalnego, które znajduje się na siedmiu kondygnacjach wieży dawnego, gotycko-renesansowego ratusza, zwiedziliśmy też Dom Polonii w starej części Zamku Biskupiego, kościół św. Magdaleny, przeszliśmy po barokowym bruku najdłuższego (400 m) rynku i udaliśmy się na wspólny posiłek.

Z Pułtuska skierowaliśmy się do Serocka, by obejrzeć kościół Zwiastowania Najświętszej Marii Panny, który w początkach XVI w. ufundowali książęta mazowieccy Janusz III i Stanisław.

Następnie pojechaliśmy do Popowa Kościelnego, by zwiedzić tamtejszą świątynię, również pw. Zwiastowania Najświętszej Marii Panny – kościół neogotycki z wyniosłą wieżą wybudowano w latach 1900–1904. We wnętrzu kościoła zachowały się dwa boczne ołtarze z poprzedniej świątyni, z 1740 r., z obrazami z XVII i XVIII w. W podziemiach kościoła znajdują się krypty rodziny Skarżyńskich.

Pułtusk
Członkowie i sympatycy Ostrołęckiego Oddziału „Civitas Christiana” na schodach przy wejściu do kaplicy św. Rozalii k. Chrzczon

Ostatnim punktem naszej pielgrzymki była kaplica św. Rozalii k. Chrzczon. Kaplica jest współczesną budowlą pobudowaną na miejscu starego kościółka. Przybywają tu pielgrzymki w dniu imienin patronki. Jak głoszą stare opowieści, św. Rozalia broniła miejscową ludność przed dżumą, która nawiedziła te tereny. Modlono się do niej w małym drewnianym kościółku, a kiedy uległ zniszczeniu, zmurowano w tym miejscu kaplicę oraz ołtarz polowy na placu pod starym dębem. Miejsce to jest również ciekawostką przyrodniczą – na niewielkim terenie rosną liczne stare dęby, wszystkie wpisane do rejestru zabytków przyrody.

Naszej pielgrzymce przewodniczył p. Tadeusz Żebrowski – historyk, etnograf, wieloletni przewodnik turystyczny, który dzielił się z nami swoją olbrzymią wiedzą.

W drodze powrotnej szczęśliwi i pełni wrażeń w modlitwie różańcowej podziękowaliśmy Panu Bogu za tak wspaniale spędzony dzień.

M. Kusiak

Zdjęcia:

grupowe: M. Kusiak
widok miasta: www.pultusk.pl

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#christiana #ostrołęka #pułtusk
© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej