SZLAKAMI PUSZCZY BIAŁEJ

2013/07/5
Mariola Kusiak

Oddział „Civitas Christiana” w Ostrołęce zorganizował wyjazd formacyjnointegracyjny dla członków i sympatyków stowarzyszenia po regionie Puszczy Białej.

Pielgrzymi z Ostrołęki przy dębie – pomniku przyrody, rosnącym obok kościoła w Długosiodle
Fot. Marian Ćwik

Wyjazd miał na celu poznanie piękna Puszczy Białej, historii miast, wiosek, budowli sakralnych, odwiedzenie i uczczenie chwilą zadumy i modlitwą miejsc pamięci w tym regionie. Gościliśmy przewodniczącego stowarzyszenia Ziemowita Gawskiego i przewodniczącego Rady Oddziału w Warszawie Mariana Ćwika, którzy uczestniczyli w wyjeździe z żonami.

Podczas naszej wędrówki zwiedziliśmy gotycki kościół w Długosiodle. W głównym ołtarzu w tym kościele jest obraz ukazujący Wniebowzięcie Matki Bożej. Przywitał nas tam, poprowadził wspólną modlitwę i opowiedział historię kościoła miejscowy ksiądz proboszcz.

Obok kościoła znajduje się pomnik przyrody – stary dąb Jana zasadzony w 1481 r., w roku budowy pierwszej świątyni w tym miejscu. Następnie zwiedzaliśmy kościółek w Porębie z piękną figurką Matki Bożej Tronującej, rzeźbą gotycką z 1360 r.

Następnie zwiedzaliśmy zabytkowy kościół w Broku przerobiony z gotyckiego na renesansowy wg projektu Jana Baptysty z Wenecji. Kościół był budowany bez fundamentów, z drewnianą dzwonnicą stojącą obok i widocznym z daleka strzelistym krzyżem. Boczna barokowa kaplica przedstawia Drzewo Jessego.

Kolejną świątynią na naszym szlaku było Sanktuarium św. Anny pw. Trójcy Przenajświętszej w Prostyni, gdzie przy ołtarzu głównym jest ukoronowany rok temu obraz św. Anny z Matką Bożą i obraz ukazujący Trójcę Świętą. W bocznej nawie znajduje się ołtarz przedstawiający ukrzyżowanego Pana Jezusa pochodzący ze starej świątyni, a przed kościołem kapliczka poświęcona św. Annie. Po świątyni oprowadzał nas miejscowy organista.

Ważnym miejscem na naszym szlaku był obóz koncentracyjny w Treblince I i Treblince II. Zwiedzaliśmy ekspozycję muzealną, cmentarz pełen grobów i głazów upamiętniających pomordowanych tu więźniów z różnych stron Polski oraz pomniki im poświęcone. W ciszy i skupieniu, modląc się, chodziliśmy wśród grobów, kamieni.

Przekraczając granicę Kurpiów i Mazowsza, znaleźliśmy się na obrzeżach Podlasia. Tu nasz szlak prowadził do Zuzeli, gdzie w miejscu urodzenia oddaliśmy cześć Prymasowi Tysiąclecia – kard. Stefanowi Wyszyńskiemu. W miejscowym kościele wspólną modlitwą podziękowaliśmy Panu Bogu za tego wielkiego męża Kościoła. Budowę tutejszego kościoła nadzorował ówczesny organista, ojciec kard. Wyszyńskiego, a sam Stefek, wtedy uczeń szkoły podstawowej, nosił wraz z kolegami cegły na budowę.

Obok Kościoła znajdują się dwa drewniane budynki: jeden stoi w miejscu, gdzie urodził się kard. Wyszyński. Tam dziś znajduje się dom zakonny sióstr opiekujących się muzeum. W drugim była szkoła. Obecnie znajduje się tu Muzeum kard. Stefana Wyszyńskiego złożone z dwóch części: domu z pokojem mieszkalnym, urządzonego jak za czasów małego Stefka i klasy szkolnej z czasów, gdy uczył się tu późniejszy prymas Polski.

W Zuzeli kończyła się nasza wędrówka. Wracaliśmy do Ostrołęki wyciszeni, pełni pozytywnych wrażeń i przeżyć. Wyjazd zorganizował i prowadził przewodnik turystyczny Tadeusz Żebrowski, członek Zespołu ds. Kultury i Nauki ostrołęckiego oddziału „Civitas Christiana”.

© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej