Nowosądecki Oddział Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” po raz kolejny przygotował dużą niespodziankę swoim członkom i sympatykom. Tym razem został zaproszony wyjątkowy gość ks. Ireneusz Stolarczyk, profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (Wydział Teologiczny, Sekcja w Tarnowie), który podczas swojego wykładu w dniu 10 marca 2018 r. przedstawił w sposób niezwykle interesujący bardzo aktualny temat, pt.: „Wprowadzenie w zagadnienia Katolickiej Nauki Społecznej”.
„Miłość chrześcijańska prowadzi do odkrywania, proponowania i angażowania się w projekty kulturalne i społeczne, do rzeczywistej aktywności skłaniającej wszystkich, którym leży na sercu los człowieka, by ofiarowali swój wkład w jego poprawę”. – fragm. z Wprowadzenia do Kompendium Nauki Społecznej Kościoła.
„Pójdźcie, błogosławieni…”
Po przywitaniu przez Aleksandrę Ślusarek, przewodnicząca Oddziału i wspólnej modlitwie, ksiądz profesor niespodziewanie rozpoczął swoje wystąpienie ewangelicznymi słowami Chrystusa, m.in: „Pójdźcie, błogosławieni u Ojca mojego, weźcie w posiadanie królestwo, przygotowane dla was od założenia świata! Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść; byłem spragniony, a daliście Mi pić; byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie; byłem nagi, a przyodzialiście Mnie; byłem chory, a odwiedziliście Mnie; byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie (…). Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25,34-36,40). Słowa te stanowiły myśl przewodnią tego bardzo pouczającego spotkania.
Katolicka Nauka Społeczna, czyli nauczanie Kościoła katolickiego w sprawach odnoszących się do zbiorowych problemów społeczności, ale też całej ludzkości. Powstanie nauki społecznej Kościoła jest związane z encykliką Leona XIII „Rerum novarum”, która była odpowiedzią na zachodzące w XIX wieku przemiany społeczno-polityczne. Nazwa ta pierwszy raz użyta została w encyklice „Quadragesimo anno” papieża Piusa XI z 1931 r. Papież Jan Paweł II opublikował swoje trzy wielkie encykliki – Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis i Centesimus annus, które stanowią w tej dziedzinie znaczący etap myśli katolickiej. Fundamentalną zasadą nauczania jest świętość ludzkiego życia oraz nienaruszalność godności istoty ludzkiej. Każdy człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boga, posiada przyrodzoną godność, która musi być szanowana. Z tego powodu Katolicka Nauka Społeczna sprzeciwia się wszelkim ideologiom, wynaturzeniom społecznym i różnym formom dyskryminacji.
Kościół katolicki naucza, iż człowiek jest istotą społeczną, a rodzina jest pierwszą i podstawową jednostką społeczną. Rodziny razem tworzą wspólnotę, a wspólnoty tworzą państwo. Kościół popiera własność prywatną. Jednak prawo to nie jest bezwzględnie obowiązujące. Społeczeństwo musi dążyć do sprawiedliwości ekonomicznej, a gospodarka musi służyć ludziom, nie na odwrót. Ksiądz profesor podkreślił, że wielu katolików nie rozumie, że Nauka Społeczna Kościoła jest istotnym elementem wiary katolickiej. Trzeba abyśmy najpierw sami ją poznali i przekazywali ją innym. Z wygłoszonego wykładu można było już samodzielnie wyprowadzić dziesięć zasad, na których opiera się Nauka Społeczna Kościoła:
Z dyskusji, która odbyła się po wykładzie wybrzmiała opinia, że praktyka polityczna w dzisiejszych społeczeństwach jest czynnikiem podziału i rozłamu. Jest to stan bardzo odległy od zasadniczego znaczenia polityki. Ksiądz profesor podkreślił, że Miłość chrześcijańska nie może być elementem podziału, nie może prowadzić do zamętu, do waśni i przeciwstawienia jednych drugim. Zaznaczył, że należy pamiętać, że nie każdy postęp służy rozwojowi człowieka i społeczeństwa. Natomiast obecność chrześcijańska winna być obecnością jednoczącą i budującą.
Adam Śledź
mak