Działania kojarzone z BLM (Black Lives Matter) dotykają coraz więcej sfer życia. Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej, która przyznaje Oscary od 1929 roku poważniej przyjrzała się akcji #OscarsSoWhite, która toczy bój w imieniu dyskryminacji mniejszości wszelkich maści, jakoby filmy z ich udziałem (tych mniejszości) pomijane były przy wręczaniu tychże nagród. Akademia ogłosiła, że zacznie te zasady wprowadzać od 2022 roku, a w całości zacznie się do nich stosować od 2024 roku. Nagrodę w kategorii „Najlepszy film” będzie mogła otrzymać jedynie ta produkcja, która wypełni dwa z czterech standardów, które prezentuję poniżej:
- STANDARDY REPREZENTACJI NA EKRANIE
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków, aby można było uznać standard za wypełniony)
- przynajmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczącej roli drugoplanowej musi mieć inne rasowe pochodzenie
- przynajmniej 30% aktorów w drugoplanowych i epizodycznych rolach musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
- STANDARDY DOTYCZĄCE EKIP I ZESPOŁÓW TWÓRCZYCH
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków)
- casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz: co najmniej dwa z powyższych działów powinny być kierowane przez osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- co najmniej jeden z powyższych działów powinien być kierowany przez osobę reprezentującą mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinny reprezentować mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinny stanowić osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
- STANDARDY OBECNOŚCI W BRANŻY
(filmy muszą spełniać oba poniższe warunki)
- duże studia i dystrybutorzy muszą mieć stały program płatnych staży w różnych działach skierowane do osób z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, głuchonieme zaś małe studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące którąś z powyższych grup
- studia, dystrybutorzy, firmy finansujące produkcję filmów muszą oferować programy szkoleń i rozwoju umiejętności osobom reprezentującym te grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
- STANDARDY KOMUNIKACJI Z WIDOWNIĄ
Studio lub firma producencka muszą mieć w zespołach zajmujących się reklamą, dystrybucją, PR-em co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
Powyższe standardy nie będą dotyczyć kategorii innych niż „Najlepszy film”.
„Braveheart”, „Gladiator”, „Łowca jeleni” a nawet „Titanic” prawdopodobnie nie otrzymałyby już nagrody za najlepszy film, a wiele pozostałych, wybitnych produkcji nie zostałyby do niej nominowane. Można spodziewać się, że niebawem producenci, aby mieć szansę na nagrodę, tworzyć będą swoje filmy z kluczem (p)odpowiedzi a najczęściej spełnianym standardem będzie zawieranie elementów ideologii.
Na podstawie: filmweb.pl
/mg