UOKiK ostrzega przed Black Friday

2021/11/26
shopping gc50f127da 1920
Źródło: pixabay.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta prowadzi akcję informacyjną "Black Friday, Cyber Monday - lap okazję, uważaj na pułapki", która ma uwrażliwić konsumentów na fałszywe promocje. 

W zgłoszeniach w sprawie nadużyć dotyczących promocji i wyprzedaży najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami czyli podnoszenia ich przed wyprzedażą po to aby rabaty wydawały się bardziej atrakcyjne. Tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK radzi wcześniej zapoznać się z cenami artykułów, które chcemy nabyć aby ocenić czy cena po obniżce jest faktycznie niższa od tej przed przeceną. 

W tym okresie wyprzedaży i promocji przypominamy osobom polującym na okazje o tym, jakie mają prawa. Podpowiadamy też na co szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zarówno towary przecenione jak i w regularnej cenie podlegają reklamacji jeżeli okażą się wadliwe. Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym pamiętajmy, że zwrot towaru bez wady zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Natomiast przy zakupach przez internet mamy ustawowe prawo do namysłu - w ciągu 14 dni od otrzymania produktu mamy prawo odstąpić od umowy bez podawania powodu. 

W sieci pojawia się coraz więcej oszukanych sklepów, które po sprzedaży i przyjęciu pieniędzy znikają z sieci. Aby zweryfikować sklep w warunkach domowych warto skorzystać z symulatora Europejskiego Centrum Konsumenckiego. To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów. Przy okazji można sprawdzić swoją wiedzę o prawach konsumenckich i przekonać się, jakie popełniamy błędy podczas e-zakupów. Dzięki temu w przyszłości – w realnym świecie – będziemy mogli ich uniknąć.

Bezpłatną pomoc konsumencką otrzymasz w następujących miejscach:

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
  • Konsumenckie Centrum E-porad -  porady@dlakonsumentow.pl.
  • Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie - www.uokik.gov.pl/rzecznicy.php.
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - www.uokik.gov.pl/wiih.
  • Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: https://konsument.gov.pl/

 

Źródło: uokik.pl

 

/ut

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#black friday #zakup przez internet #finanse #UOKiK
© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej