Jedno pytanie: Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski o przyszłości katechezy w polskich szkołach

2024/10/14
AdobeStock 4213148161
Fot. Adobe Stock

O przyszłości katechezy w polskiej szkole z o. Leszkiem Gęsiakiem SJ, rzecznikiem Konferencji Episkopatu Polski, rozmawiała Marta Karpińska.

Jakie jest stanowisko księży biskupów wobec działań Ministerstwa Edukacji Narodowej uderzających w szkolną katechezę? Jak zamierzają wesprzeć środowisko katechetów i rodziców zatroskanych o religijne wychowanie dzieci i młodzieży?

Biskupi już podczas Zebrania Plenarnego w czerwcu br. określili działania podejmowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w celu ograniczenia nauczania religii w szkole jako niesprawiedliwe i krzywdzące. W komunikacie po obradach przypomnieli, że wszelkie zmiany w zakresie organizacji lekcji religii powinny się dokonywać zgodnie z prawem, a więc w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.

Kiedy mimo sprzeciwu Kościoła ogłoszono Rozporządzenie Ministra Edukacji z 26 lipca 2024 roku zmieniające warunki i sposób organizowania nauki religii, mocno zareagowała Komisja Wychowania Katolickiego KEP z jej przewodniczącym bp. Wojciechem Osialem. W oświadczeniu z 8 sierpnia br. Komisja podkreśliła m.in., że Ministerstwo nie uwzględniło opinii i postulatów przedstawianych na spotkaniach przez Kościoły i związki wyznaniowe. Ich przedstawiciele nie zgadzają się na zmniejszenie liczby godzin lekcji religii w szkole, łączenie klas z różnych poziomów nauczania czy też na to, by nie wliczać oceny z lekcji religii do średniej.

Bp Osial wielokrotnie podkreślał, że nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły, a także stanowi integralną część wychowania człowieka. Przypomniał też, że nauczanie religii w szkołach publicznych ma miejsce w 23 krajach Europy.

Biskupi nie tylko sprzeciwiają się działaniom Ministerstwa, ale też uważają, że ze względu na dynamiczne zmiany społeczne lekcje religii w szkołach powinny zyskać mocniejszy wymiar kulturowy, wychowawczy, społeczny i historyczny. Dlatego chcą, by lekcja religii w szkole została doceniona, włączają się w działania ukazujące jej wartość i zachęcają do tego wszystkich wiernych. Taką inicjatywą była m.in. akcja tygodników katolickich: „TAK dla religii w szkole”. Bp Wojciech Osial zapewnił niedawno katechetów i tych, którzy chcą kształcić się w tym zakresie, że pracy dla nich nie zabraknie.

Oprócz wsparcia duchowego i moralnego Kościół katolicki ma nadzieję na konstruktywny dialog w tym temacie, a także na dalsze rozmowy i próby dojścia do porozumienia z Ministerstwem Edukacji. Cały czas działa przecież Zespół roboczy KEP ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole. Jak zapowiedział bp Osial, powstanie też zespół, który będzie przygotowywał nową podstawę programową dla lekcji religii, uwzględniającą jej różne wymiary, w tym kulturowy i społeczny. Planowane są też prace związane z formacją i katechezą katechumenalną przy parafiach. Jak poinformował bp Osial podczas spotkania z dziennikarzami przed Tygodniem Wychowania, podejmowane są też działania, aby rozpocząć rozmowy na temat religii w szkole w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu.

Tekst pochodzi z kwartalnika "Civitas Christiana" nr 4/2024

 

/ab

1 ppok20220620 0005

Marta Karpińska

Dziennikarz i fotograf, redaktor naczelna kwartalnika "Civitas Christiana".

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#Rzecznik Episkopatu Polski #rzecznik KEP #katecheza #lekcja religii #szkoła
© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej