W Muzeum Archidiecezji Warszawskiej przy ul. Kanonia 1 jeszcze do 18 września jest rzadka możliwość obejrzenia drzeworytów najwybitniejszego niemieckiego artysty przełomu późnego średniowiecza i renesansu – Albrechta Dürera.
Albrecht Dürer (1471-1528) znany jest zarówno ze swoich obrazów, w tym portretów i autoportretów, jak i grafik. Wniósł wielki wkład w rozwój drzeworytnictwa i miedziorytnictwa, a w swoich rycinach po mistrzowsku posługiwał się światłem. „Technikę drzeworytu opanował do perfekcji. – opisuje kurator wystawy, dr Ewa Korpysz – Poprzez modelunek, subtelną grę światła i cienia, stosowanie perspektywy powietrznej, wnikliwą obserwację natury: zjawisk atmosferycznych, przyrody, krajobrazu, wreszcie dzięki wystudiowanym proporcjom ciał ludzkich i zwierzęcych, jego czarno-białe ryciny zyskały rangę samodzielnego dzieła sztuki.”
W ramach wystawy można zobaczyć, pochodzący z 1511 roku, oryginał Księgi, na którą składają się trzy cykle drzeworytów, należące do najwybitniejszych dzieł norymberskiego mistrza: Apokalipsa, Wielka Pasja i Żywot Marii. Zaprezentowano też kopie poszczególnych drzeworytów z Księgi w skali 1:1. Częścią wystawy jest prezentacja audiowizualna, która przybliża zwiedzającym postać Albrechta Dürera, jego warsztat i czasy, w których żył.
Ze względów konserwatorskich Księga jest rzadko prezentowana publicznie, a to jaką drogą trafiła najpierw do Polski, a ostatecznie do Warszawy spowija mgła tajemnicy. Prawdopodobnie do naszego kraju przywiózł ją brat Albrechta, Hans Dürer (1490-1538) – nadworny malarz Zygmunta Starego. Znalazła się w posiadaniu Piotra Wedelickiego z Obornik (ok. 1483-1543), który wykładał medycynę na Akademii Krakowskiej i sprawował funkcję królewskiego medyka, był też bibliofilem i zgromadził kilka tysięcy woluminów, głównie ksiąg medycznych. W nieznanych okolicznościach i czasie starodruk znalazł się u warszawskich misjonarzy przy kościele św. Krzyża. Potem trafił do biblioteki seminaryjnej na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, gdzie odnalazł go jej dyrektor - ks. prof. Andrzej Luft i z racji na wartość artystyczną dzieła w 1990 r. przekazał je do zbiorów archidiecezjalnego muzeum.
Kunszt norymberskiego artysty można podziwiać do 18 września w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej przy ul. Dziekania 1. Muzeum jest czynne od wtorku do piątku w godz. 12-18, a w weekendy w godz. 12-16. Bilety na wystawę w cenie 10 i 15 zł można kupić także online.
/mdk