Chopin i jego Europa – festiwal muzyczny w Warszawie

2018/08/9
chopin-jego-kultura-materialy-prasowe-plakat.png

Wystartował 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa. Zaprezentowana będzie polska i zagraniczna kameralistyka oraz muzyka symfoniczna w znakomitych interpretacjach na instrumentach współczesnych i historycznych. Specjalnie dla melomanów: blisko 50 koncertów, ponad 240 utworów, 91 artystów, 18 zespołów i to wszystko w zaledwie 23 dni.

Tegoroczna edycja Festiwalu odbędzie się pod hasłem “Niepodległa. Od Chopina do Paderewskiego” wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Będzie to szczególna okazja, aby przybliżyć utwory, które powstały w czasach, kiedy Polska była pod zaborami, a kompozytorzy musieli mieć na uwadze cenzurę.

Festiwal – jak zaznaczył dyrektor artystyczny, Stanisław Leszczyński – stanowi szczególną okazję, aby przybliżyć utwory, które powstały w czasach, kiedy Polska była pod zaborami, a dzięki twórczości takich kompozytorów jak Noskowski, Dobrzyński, Karłowicz, Różycki, Chopin i Paderewski nie straciliśmy poczucia tożsamości narodowej, ani wagi muzyki polskiej w kulturze europejskiej.

Omawiając program festiwalu Leszczyński zwrócił uwagę na wykonania takich utworów, jak m.in. Zygmunta Noskowskiego “Z życia narodu”. Obrazy fantazyjne na tle Preludium A-dur (op. 28 nr 7 Chopina);, Kwintet smyczkowy F-dur op. 20 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego z tematem Mazurka Dąbrowskiego. Mazurek stanowi też – jak dodał Leszczyński – temat przewodni Uwertury do opery “Der Pole und sein Kind” niemieckiego kompozytora Alberta Lortzinga, który chciał nią uczcić Polaków opłakujących upadek powstania listopadowego.

W koncercie inauguracyjnym – 9 sierpnia – publiczność usłyszy kompozycję Krzysztofa Pendereckiego napisaną w związku ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. “Jest to Polonez na wielką orkiestrę symfoniczną, który kompozytor stworzył na zamówienie naszego festiwalu” – powiedział PAP Leszczyński. “Ja traktuję to też jako uświetnienie 85-lecia kompozytora” – zaznaczył.

Według dyr. festiwalu drugim jubilatem jest Claude Debussy. “Obecność jego twórczości na festiwalu jest do pewnego stopnia egzemplifikacją jednej z naszych głównych idei, czyli ukazywania wpływów na muzykę Chopina innych twórców europejskich i odkrywania stylu Chopina w muzyce innych kompozytorów. Trudno na przykład wyobrazić sobie wspaniałe Preludia Debussy’ego bez pierwowzoru chopinowskiego”.

Podczas 23 dni festiwalu Chopin i jego Europa zaprezentowana będzie polska i zagraniczna kameralistyka oraz muzyka symfoniczna w znakomitych interpretacjach na instrumentach współczesnych i historycznych. Odbędą się premiery, np. 13 sierpnia prawykonanie utworu Agaty Zubiel “Fireworks” w wykonaniu European Union Youth Orchestra, którą poprowadzi Gianandrea Noseda. Kompozycja powstała na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Jako wyjątkowe wydarzenie festiwalu zapowiadana jest “Halka” Stanisława Moniuszki. 24 sierpnia o godz. 20 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego czteroaktowa opera do libretta Włodzimierza Wolskiego zostanie po raz pierwszy wykonana na instrumentach historycznych, w autorskiej włoskiej wersji językowej. Orkiestrę Europa Galante poprowadzi Fabio Biondi.

Pierwsze wykonanie w Warszawie będzie też miała Symfonia C-dur “Roma” Georgesa Bizeta, którą ten znany twórca oper pisał ok. 11 lat, dokonując wielu poprawek i nigdy nie doprowadzając do wersji ostatecznej. Całość dzieła zabrzmiała po raz pierwszy już po śmierci kompozytora, w 1875 r. Inspiracją do skomponowania Symfonii “Roma” był pobyt kompozytora w Italii, na stypendium “Grand Prix de Rome”. I tak powstał utwór symfoniczny, którego poszczególne części miały nawiązywać do różnych miast włoskich. W rezultacie powstała rzecz niezwykle interesująca, w której można usłyszeć nawiązania do Wagnera czy fragmenty o wyrazistej, “operowej” dramaturgii – opisują projekt organizatorzy festiwalu.

Wśród solistów tegorocznej edycji festiwalu są m.in.: Garrick Ohlsson, Dang Thai Son, Alexei Lubimov, Yulianna Avdeeva, Seong-Jin Cho, Kevin Kenner, Charles Richard-Hamelin, Nelson Goerner, Vadym Kholodenko, Tobias Koch, Gidon Kremer, Fabio Biondi i Haruma Sato.

Na scenie pojawią się takie zespoły jak m.in.: Bergen Philharmonic Orchestra, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej i Amadeus Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Agnieszki Duczmal.

Koncerty odbywać się będą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz na Zamku Królewskim w Warszawie.

Premiery na Festiwalu Chopin i jego Europa:

“Fireworks” Agaty Zubel – światowe prawykonanie

„Spojrzenie na 100 lat narodu, tradycji, sukcesów, wyzwań, ale także kultury, kontekstów, myśli, w końcu samej muzyki (!) – może zawierać niekończącą się ekspozycję obserwacji i skojarzeń. (…) Nie uzurpuję sobie prawa, by ta muzyka służyła podsumowaniu albo przestrodze. Chcę za to zakrzyknąć: – Cieszę się, że żyję wolna tu i teraz!” – Agata Zubel.

Utwór powstał wiosną tego roku na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, jako część międzynarodowego programu „Polska 100” oraz Młodzieżowej Orkiestry Unii Europekskiej w ramach projektu „2018 European Year of Cultural Heritage”.

„Halka” Stanisława Moniuszki

***

Zakup biletów: www.bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Fryderyka Chopina przy ul. Okólnik 1.

Informacje na temat biletów można uzyskać pod adresem: bilety.festiwal@nifc.pl oraz nr tel. (+48 22) 44 16 252.

14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa. “Niepodległa. Od Chopina do Paderewskiego” trwać będzie do 31 sierpnia 2018 r

Serdecznie zapraszamy!

mak

Marta Kowalczyk

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#Chopin #festiwal #muzyka poważna #Szopen
© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej