Oficjalne ogłoszenie wyników i wręczenie nagrody głównej w konkursie na pracę dyplomową „Nauczanie Społeczne Kościoła Katolickiego” nastąpiło 7 stycznia w Łodzi.
Konkurs prac licencjackich i magisterskich poświęconych nauczaniu społecznemu Kościoła ogłosił w marcu 2016 r. łódzki Oddział Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”. Eliminacje przebiegały na dwóch płaszczyznach. Prace oceniała komisja powołana w składzie: ks. prof. dr hab. Stanisław Skobel, Anna Janiszewska i Sławomir Józefiak, zaś społeczność serwisu Facebook mogła zapoznać się z ich streszczeniami i oddać swój głos na jedną z 6 propozycji. Na tej podstawie przyznano także wyróżnienie w postaci nagrody publiczności.
W kategorii prac licencjackich nagrodę główną otrzymała Agnieszka Kowalczyk (na zdjęciu głównym), która podjęła temat roli popkultury w ewangelizowaniu młodzieży. Praca została napisana pod opieką dr Anny Sugier-Szeregi na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i obroniona 18 czerwca 2012 r. Jak wyjaśnia Agnieszka Kowalczyk, popkultura stanowi nie tylko źródło rozrywki, ale również przestrzeń, w której dokonują się manifestacje wielu różnorakich sfer życia. – To tu młody człowiek obcuje na co dzień z całym wachlarzem wartości i antywartości, a także spotyka proponowane mu najrozmaitsze wzory, autorytety, a także pseudoautorytety w postaciach popularnych celebrytów. W tym kontekście interesującym wydał mi się problem wykorzystania przestrzeni popkulturowej jako narzędzia ewangelizacji – tłumaczy autorka. Pani Agnieszka Kowalczyk otrzymała również nagrodę publiczności, za pracę „Etos Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w wypowiedziach Prymasa Tysiąclecia”. Praca została napisana pod opieką dr hab. Aliny Rynio, prof. KUL i obroniona 26 czerwca 2013 r. Nagrodę finansową i upominki książkowe wręczyli laureatce przedstawiciele komisji konkursowej oraz dyrektor Oddziału Okręgowego Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” w Łodzi Magdalena Porczyk.
W kategorii prac licencjackich komisja przyznała jedno wyróżnienie, które otrzymała Aleksandra Nowosad, za pracę „Realizacja zasad katolickiej etyki małżeńskiej na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród małżeństw ze wspólnot neokatechumenalnych w Pampelunie”, napisaną pod opieką ks. dr. hab. Krzysztofa Kaucha, prof. KUL.
Komisja postanowiła również o przyznaniu nagrody głównej w kategorii pracy magisterskiej dla Moniki Chomątowskiej, za pracę „Relacje państwo – Kościół Katolicki według nauki społecznej Kościoła na przykładzie zagadnienia wolności religijnej”, napisaną pod opieką dr. hab. Stanisława Mazura, prof. UEK. W swojej pracy Monika Chomątowska nakreśla trzy cele. Po pierwsze, prawidłowe zdefiniowanie pojęcia wolności religijnej w rozumieniu Kościoła katolickiego, po drugie, przybliżenie nauczania sprzed Soboru Watykańskiego II, jak i soborowego. W toku pracy ukazana jest także ciągłość pomiędzy nauczaniem przedsoborowym i posoborowym.
O właściwym rozumieniu i pilnej potrzebie wcielania w życie zasad Katolickiej Nauki Społecznej mówił ks. prof. dr hab. Stanisław Skobel, według którego celem Kościoła nie jest wejście w problematykę społeczną od strony politycznej, ale objęcie swoją troską i namysłem sfery etycznej. Ks. prof. Skobel od ponad roku jest redaktorem naczelnym kwartalnika “Społeczeństwo”, podejmującego zagadnienia związane z Katolicką Nauką Społeczną, w tym publikującego studia, prace badawcze i dokumenty związane z tą dziedziną. Duchowny dostrzega potrzebę praktycznego wymiaru realizacji założeń doktryny społecznej Kościoła w wielu sferach życia publicznego. – Dziś nie wystarczy powoływanie się rozmaitych środowisk (nie tylko związanych z Kościołem) na KNS, potrzeba raczej zastosowań praktycznych, tak lokalnie, jak i globalnie – mówił ks. prof. Skobel, który szansę rozwoju i popularyzacji tej dziedziny upatruje m.in. w nowo powołanych w różnych rejonach Polski Klubach “Społeczeństwa” czy planowanych przez “Civitas Christiana” Ośrodkach Myśli Społecznej Kościoła. Jesienią przyszłego roku Stowarzyszenie zapowiada realizację dużego przedsięwzięcia związanego z namysłem nad społeczną doktryną Kościoła. Ma to być zupełnie nowa formuła stanowiąca przestrzeń dla synergii środowisk pragnących wcielać w różne sfery życia praktyczny wymiar katolickiej nauki społecznej: od duchownych oraz świeckich w samym Kościele, po pracowników świata nauki i biznesu, kultury, a także polityki realizującej dobro wspólne.
Marcin Kluczyński
mk