Oratorium „Soli Deo per Mariam”

2021/11/16
DSC 6230
fot. ZD Radio Fiat

To dzięki niemu Polacy w najmroczniejszym czasie reżimu komunistycznego żyli „pod jasnym znakiem Bogurodzicy”. Na Jasnej Górze, miejscu szczególnie umiłowanym przez Prymasa Tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego, zabrzmiała więc o nim muzyczna opowieść – oratorium „Soli Deo per Mariam”. Specjalny koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbył się w czasie oczekiwania na jego beatyfikację 25 sierpnia.

Wykonawcami koncertu byli: Joanna Wydorska-Klin - sopran, Joanna Motulewicz - alt, Marcin Jajkiewicz - tenor, Rafał Maciejewski - bas, Dariusz Kowalski - narrator, Hubert Kowalski - dyrygent, Piotr Pałka - dyrygent, Jarosław Wolanin - przygotowanie chóru, Chór Filharmonii Śląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej.

Oratorium powstało w 2017 r. i ukazuje osobę i dziedzictwo kard. Stefana Wyszyńskiego. Dzieło zrodziło się z inicjatywy Instytutu Prymasa Wyszyńskiego oraz Zakonu Paulinów. Libretto napisał ks. Tadeusz Golecki, muzykę skomponowali krakowscy muzycy: Hubert Kowalski i Piotr Pałka.

Hubert Kowalski opowiadając o swojej pracy zaznaczył, że trzeba było do niej podejść z wielką pokorą. - To postać nietuzinkowa, wyjątkowa, więc i przyjrzenie się mu zajęło trochę czasu – opowiadał artysta.

Jasnogórski koncert przed beatyfikacją był hołdem i wyrazem wdzięczności za Opatrznościowego Pasterza, jego posługę Kościołowi i Ojczyźnie, bo jak w słowie wstępu przypomniał o. Arnold Chrapkowski, generał Zakonu Paulinów, prymasowskie posługiwanie Wyszyńskiego Kościołowi w Polsce było nierozerwalnie związane z zawierzeniem Bożej Matce i z Jasną Górą.

Prymas Tysiąclecia całe swoje życie zawierzył Maryi Jasnogórskiej. To na Jasnej Górze - jak podkreślał - „rozstrzygały się trudności, tutaj przychodziły światła, tutaj rodziły się zwycięstwa”, a trzydzieści trzy lata swego prymasowskiego posługiwania nazwał służbą u Jasnogórskiej Pani. Przekształcił Jasną Górę w duchową stolicę narodu.

Autor libretta ks. Tadeusz Golecki życzył, by doznania artystyczne „były pomocne w odświeżeniu starszym tej znajomości z Prymasem, a młodszym, by pomogły pogłębić wiedzę, znajomość z tym świętym człowiekiem, który wycisnął piętno na historii naszego Narodu i naszego Kościoła”.

Podczas jasnogórskiej prapremiery w listopadzie 2018 r. ks. Golecki podkreślał, że tak jak biblijny Mojżesz doprowadził naród wybrany do ziemi obiecanej, tak Prymas Tysiąclecia doprowadził nas w czasach komunizmu do wolności. Pokazał, że wolność najgłębsza, duchowa, a potem ta ludzka bierze się z oddania i zawierzenia Matce Bożej. Następnie krakowscy kompozytorzy: Piotr Pałka i Hubert Kowalski podjęli się trudnej roli przewodników, aby w dziesięciu obrazach pieśni oratoryjnej opowiedzieć o miłości pasterza do Boga i swego ludu. Oczywiście, jest to tylko cząstka tego, co można napisać i wyśpiewać z pięknego życia czcigodnego sługi Bożego Stefana Kardynała Wyszyńskiego! – podkreślał autor libretta.

Koncert w wigilię uroczystości Matki Bożej częstochowskiej, 25 sierpnia, wpisał się w duchowe przygotowania do beatyfikacji Sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego.

Mirosława Szymusik 

 

/ut

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#beatyfikacja bł. Stefana Wyszyńskiego i bł. Matki Róży Czackiej #beatyfikacja #Wyszyński #oratorium
© Civitas Christiana 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej