Gaudeamus igitur – inauguracja roku akademickiego we Wrocławiu

2025/10/7
pwt wroclaw
Fot. Krzysztof Niemczyk

Dziś (7.10.2025r.) miała miejsce inauguracja roku akademickiego na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu, w którym udział wzięli członkowie społeczności Katolickiego Stowarzyszenia "Civitas Christiana". Jak co roku była to okazja do podsumowania działalności władz Uczelni, wręczenia nominacji i podziękowań.

Uroczysta inauguracja rozpoczęła się mszą świętą w Katedrze wrocławskiej pod przewodnictwem Jego Ekscelencji Księdza Arcybiskupa Józefa Kupnego, w której udział wzięło środowisko akademickie PWT – profesorowie, studenci i pracownicy administracyjni. Homilię wygłosił o. Dominik Jurczak OP. Wskazywał w niej twórczość Bożego zamysłu, którego działanie jest ponad naszą myśl, przekracza nasze wyobrażenia. Na podstawie liturgii Słowa kaznodzieja wykazał podstawy ufności wykraczające nad nasze najśmielsze wyobrażenia. Po wspólnej Eucharystii, zebrani przeszli do Auli Papieskiego Wydziału Teologicznego, gdzie miała miejsce uroczysta Akademia.

Na wstępie powitano zaproszonych gości, pośród których znajdowali się przedstawiciele niemal wszystkich uczelni z Wrocławia. Dodatkowo obecni byli przedstawiciele władz samorządowych z prezydentem Jackiem Sutrykiem na czele, który w swoim przemówieniu przytoczył postać kardynała Kominka, uwydatniając jego doniosłe znaczenie dla Wrocławia w kontekście listu pojednania Polski i Niemiec w jego 60. rocznicę.

Następnie odczytano list gratulacyjny od Prezydenta RP Karola Nawrockiego, w którym podkreślił, jak istotne jest szukanie prawdy będącej poza człowiekiem. Prorektor ds. promocji PWT odczytał też fragment listu od Marszałka Szymona Hołowni, w którym wybrzmiały słowa wykazujące znaczenie tej uczelni na polskiej mapie akademickiej. Po dokonaniu zaprzysiężenia pierwszego roku szkoły doktorskiej i studiów magisterskich, odśpiewano akademicki hymn Gaudeamus igitur.

Następnie odbył się wykład zaproszonego gościa – o. Dominika Jurczaka OP, dziekana Wydziału Teologicznego Angelicum w Rzymie, pt.: „Między jednością a różnorodnością: wyzwania współczesnej teologii (i) liturgii”. Swoje wystąpienie starał się kierunkować pod kątem spojrzenia Soboru Watykańskiego II, z racji 60. rocznicy zamknięcia obrad, która przypadnie w grudniu br. Podkreślił, iż to właśnie to wydarzenie otworzyło nową (kolejną) epokę różnorodności w Kościele. Podkreślił też, że różnorodności nie należy się bać, bowiem nie jest ona przeciwieństwem jedności. W tym miejscu przytoczył anegdotkę krążącą w kręgach dominikańskich, iż aby podzielić do głębi jakąś wspólnotę, wystarczy rozpocząć dysputę o liturgii. Choć jest to dość zabawne spostrzeżenie, to zarazem pokazuje, jak ważna jest to przestrzeń, w której uwidacznia się napięcie między pamięcią a innowacją. U początków chrześcijaństwa i aż do schyłku scholastyki liturgia zawsze była miejscem teologicznym, źródłem natchnień, czy bardziej fachowym językiem, loci theologici. Chociaż próbowano zarzucać nikłą wartość liturgii dla teologii, choćby podpierając się argumentem, iż Tomasz z Akwinu nie poświęcił jej traktatu, to jednak uważny jego czytelnik, bądź patrolog, odkryje, jak ważna rolę pełni w teologii ta przestrzeń.

Następnie o. Jurczak przywołał postać, związanego z Wrocławiem, Guardiniego i jego koncepcje liturgii jako świętej gry, w którą zaangażowany jest cały człowiek, żywy uczestnik. Był to kontekst do wprowadzenia przewodniej myśli Soborowej z punktu 23. Konstytucji Sacrosanctum Concilium, gdzie podana jest metodologia koncepcji zmian w liturgice. Należy bowiem pierw baczyć nad istotą liturgii, formować do niej i zachęcać do aktywnego uczestnictwa, a przez właściwy aparat spojrzeć na element pastoralny i dokonywać takich zmian, które służą dobru Kościoła w świetle studiów teologicznych, historycznych i duszpasterskich. Wówczas zdrowa tradycja i uprawniony postęp odnajdą płaszczyznę wspólnoty. Takim właściwym aparatem jest prawda. To z niej według Tertuliana powstają zwyczaje, a nowość w prawdzie jest czymś klasycznym.

Przechodząc do zarysu historycznego, przedstawił pewne fakty wyrażające związek między unifikacją liturgiczną, a jednością Kościoła, przywołując takie wydarzenia jak Reforma gregoriańska, odnowa liturgiczna Soboru Trydenckiego Piusa V i liturgia przechodząca z kolonizatorem przy wielkich odkryciach geograficznych. Jednak wszystkie te wydarzenia w swym kontekście miały jakiś spór czy kryzys. W wypadku SVII Kościół wcale nie znajdował się w tarapatach, a Jan XXIII widział w perspektywie rozwój i potrzebę odnowy. Choć dzisiaj kwestia mszy tzw. tradycyjnej budzi wiele napięć, to słusznie podkreślił to o. Jurczak, iż spośród ponad dwóch tysięcy elektorów, zaledwie czterech wyraziło sprzeciw wobec koncepcji zawartej w tym dokumencie. Kończąc wykład, prelegent zachęcił uczestników do wierności i otwartości w dyskusjach akademickich nad teologią oraz do żywego uczestnictwa w celebracjach, gdzie wyraża się jedność Kościoła.

Na koniec uroczystej Inauguracji głos zabrał Wielki Kanclerz Papieskiego Wydziału Teologicznego – abp Józef Kupny, wyrażając głęboką radość z postępów władz w tworzeniu kolejnych wydziałów i rozwoju uczelni, a także zarysował perspektywy działania na przyszły rok, dziękując za współpracę wszystkim zaangażowanym. Następnie odmówił wspólnie z uczestnikami modlitwę "Anioł Pański" i udzielił zebranym błogosławieństwa.

Dla Katolickiego Stowarzyszenia "Civitas Christiana" to ważne wydarzenie, gdyż od lat Oddział Wrocławski jest zaprzyjaźniony i współpracuje na wielu płaszczyznach z tą Uczelnią.

 

/ab

Krzysztof Niemczyk v2

Krzysztof Niemczyk

Finalista Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej. Członek Katolickiego Stowarzyszenia "Civitas Christiana". Kleryk seminarium we Wrocławiu.

Zobacz inne artykuły o podobnej tematyce
Kliknij w dowolny hashtag aby przeczytać więcej

#Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu #Wrocław #inauguracja #Abp Józef Kupny
© Civitas Christiana 2025. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Symbioza.net
Strona może wykorzysywać pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych.
Warunki przechowywania i dostępu do cookies opisaliśmy w Polityce prywatności. Więcej