Ewa Bielicka-Piesyk |
W siedzibie Stowarzyszenia w Płocku 28 lutego w ramach Zintegrowanego Projektu Wojewódzkiego odbyło się spotkanie na temat dynamicznych zmian rynku pracy i etyki zarządzania
Referat wygłosiła Ewa Bielicka- Piesyk. Dyskusję wywołały dane dotyczące współczesnych problemów ze znalezieniem wysoko kwalifikowanej kadry technicznej mimo istniejącego bezrobocia. Uczestnicy dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat braku kompatybilności doświadczeń z obszaru gospodarki i obecnych form edukacji. Mówiono o konieczności analizy rynku pracy i strategii organizacji pod kątem zapotrzebowania na kluczowe kompetencje oraz większą dbałość o zwiększenie odpowiedzialności i autonomii ułatwiających wykorzystanie potencjału tkwiącego w firmach. Zdaniem uczestników dyskusji zbyt łatwo w firmach rezygnuje się z możliwych metod ograniczania kosztów na rzecz redukcji zatrudnienia. Autorka referatu zwróciła uwagę na jeszcze inne trendy pojawiające się na polskim rynku pracy, takie jak wzrost oczekiwań pracowników i pracodawców, brak mobilności oraz wyzwania i problemy stojące przed działami personalnymi. Problemem staje się nie tylko znalezienie odpowiednich pracowników na odpowiednie miejsce, ale też zahamowanie spadku satysfakcji pracujących i rotacji niekontrolowanych, a także wzrost płacowych i pozapłacowych oczekiwań. Dziś nie wystarcza dobra marka i rozwinięte systemy. Młodzi i wykształceni szukają pracy dającej możliwość rozwoju i oczekują partnerskiego kontaktu z przełożonymi. Z kolei ci z wieloletnim stażem pracy czują się zmęczeni nadgodzinami, monotonią pracy i brakiem stymulatorów zaangażowania. To wszystko powoduje, że pojawia się wśród pracujących poczucie braku przynależności i osobistego wpływu na pracę. Nie ma też czego zazdrościć ich przełożonym, którzy zajęci zmianą technologii i zaangażowaniem w rozliczne projekty, nie mają czasu na zarządzanie ludźmi.
Punktem wyjścia jest więc rozwiązanie problemu zaangażowania. W tym celu nie trzeba szukać rozwiązań w firmach doradczych, wystarczy tylko sięgnąć po rozwiązania już dawno odkryte i opisane np. przez Instytut Gallupa. Podstawowym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie jest wiedza pracownika na temat oczekiwań wobec niego oraz dostęp do sprzętu i materiałów mu potrzebnych. Ważna jest również możliwość wykonania tego, co potrafi najlepiej, i poczucie, że jest doceniany i sprawiedliwie oceniany, a jego praca jest ważna dla organizacji. Nie bez znaczenia jest poczucie, że jest szanowany jako osoba mająca szansę rozwoju osobistego w szerokim tego słowa znaczeniu. Naprzeciw tym wszystkim oczekiwaniom wychodzi etyka w biznesie, której prapoczątków należy szukać w religiach świata. Dziś, choć powoli, „przebija się opinia, że etyczność postępowania staje się gwarancją prawidłowych relacji między stronami znajdującymi się wewnątrz a na zewnątrz organizacji, a powodzenie biznesu zależy od społecznej akceptacji. Ponadto obserwuje się wzrost oczekiwań opracowania sankcji wobec naruszających normy prawne i etyczne ludzi biznesu. Ten społeczny wzrost zainteresowania etyką wyzwoliły m.in. liczne skandale w świecie biznesu i nieszczęścia będące skutkiem małej troski o moralność. Budowanie etycznej infrastruktury nie jest łatwe ze względu na złożoność problemu. Nie wystarczy bowiem zadbać o stworzenie zinstytucjonalizowanych form przez programy, kodeksy, struktury i procedury. Ważna jest stała troska i praca u podstaw nad organizacją ukierunkowaną na podmiotowe traktowanie jednostki ludzkiej oraz doskonalenie etyki osobistej przez kształtowanie wartości i przekonań przyjaznych człowiekowi.