Dla twórców, którzy trwają przy konwencji ludowej, był kolejnym artystycznym wyzwaniem. Jurorzy oczekiwali rozwiązań oryginalnych oraz indywidualnego podejścia do tematów dobrze znanych i utrwalonych w ludowej tradycji religijnej. Do takich należy niewątpliwie Frasobliwy (Świętokrzyski), przewodni motyw tegorocznego konkursu. Wystawa wieńcząca Konkurs z pewnością dostarczy zwiedzającym wielu estetycznych wrażeń. Można ją oglądać co końca grudnia w Klubie Civitas Christiana przy ul. Równej 18, Kielce.
Wątek tematyczny Frasobliwego w pełni rozwinął Eugeniusz Pudło z Ludyni przedstawiając w drewnie i kamieniu wizerunki o zróżnicowanym modelunku i pełnej ekspresji formie plastycznej. Mnogością przedstawień i oryginalnością rozwiązań kompozycyjnych zwracają uwagę rzeźby Grzegorza Króla z Końskich. Wśród tematów zaczerpniętych z opowieści biblijnych i żywotów świętych wyróżnia się relief Miłosierny Samarytanin.
Bogatą narracją i żywą kolorystyką przemawiają wyróżnione przez jurorów rzeźby Henryka Cichockiego z Ostrowca Świętokrzyskiego, Mariusza Świerczyńskiego z Nowego Odrowąża. Inny rodzaj refleksji przywołują prace Zbigniewa Łabudy z Kielc, zwłaszcza wyobrażenia Matki Boskiej, które stylem i miękkim modelunkiem nawiązują do barokowych ujęć tego tematu. Dobrze realizują własne ambicje artystyczne poprzez rzeźbę w drewnie Eugeniusz Węgiełek z Pęcławia i Andrzej Wojtczak z Kutna. Szczególne uznanie należy się Antoniemu Baranowi z Opoczna.
Malarstwo w kulturze ludowej ma tradycje inne, niż wykonywana powszechnie rzeźba, co znajduje odbicie na ekspozycji. Utrwaloną renomę mają oryginalne obrazy Eugeniusza Brożka z Sędziszowa. Po raz pierwszy przedstawił komisji swoje prace – Marian Porada z Sędziszowa, znany dotychczas jako rzeźbiarz. Interesująco zapowiada się działalność malarska Stanisława Kogucika z Kamienia; spośród nadesłanych prac swoistą poetyką wyróżnia się temat: Wjazd do Jerozolimy. Malarstwo na szkle, licznie na konkursie reprezentowane, nie mieści się w przyjętej przez organizatorów konwencji ludowej i stanowi jedynie interesujący akcent plastyczny ekspozycji.
Rzeźbę w glinie najciekawiej zaprezentowały prace Krystyny Mołdawii. Wyrównany poziom mają rzeźby pozostałych ceramików: Danuty i Czesława Seferyńskich, Elżbiety Klimczak, Władysława Berusa, Barbary Batugowskiej i Henryka Rokity, wyróżnionego przez jury za rzeźbę Chrystusa Frasobliwego.
Ludowe kowalstwo artystyczne reprezentują wyroby: Pawła Winiarskiego z Błazen, Stanisława Moćko z Oblęgorka oraz Krzysztofa i Grzegorza Soleckich z Rajca. Wysoko ocenione krzyże przydrożne oraz świeczniki są dobrymi przykładami tradycyjnego rzemiosła i artystycznych uzdolnień współczesnych kowali. Tradycję kieleckiej wycinanki, podstawowej dekoracji w zdobnictwie wnętrza izby, podtrzymuje na wysokim poziomie Lucyna Kozłowska. Nina Skotnicka starszy kustosz Muzeum Narodowego w Kielcach
1. Andrzej Wojtczak – „Frasobliwy”
2. Henryk Cichocki – „Choinka”
3. Grzegorz Król – „Kapliczka”
4. Stanisław Kogucik – „Wjazd do Jerozolimy”
Artykuł ukazał się w numerze 12/2007.