2 maja 2018 roku wystartowała kampania społeczna przygotowana przez Grupę LOTOS wspólnie z Narodowym Centrum Kultury oraz partnerami: programem Niepodległa, TVP i Polskim Radiem. Celem kampanii „Nasza historia ma tylko dwa kolory. Nie pisz na fladze” jest zwiększenie świadomości Polaków na temat wartości barw i symboli narodowych oraz ich poprawnego wykorzystywania.
Symbole narodowe są wartością, która łączy Polaków ponad podziałami – powiedział w środę 25 kwietnia sekretarz stanu w MKiDN Jarosław Sellin na konferencji prasowej prezentującej kampanię “Barwy wspólne”.
Sellin wyjaśnił, że kampania ma “przybliżyć Polakom historię symboli narodowych i zachęcić do prawidłowego z nich korzystania”. “Do głównych celów kampanii należą podtrzymywanie szacunku społecznego dla symboli narodowych, budowanie zdrowego poczucia dumy z polskości” – mówił wiceminister kultury.
Zwrócił również uwagę, że na podstawie zrealizowanych w 2016 r. badań przygotowawczych dla programu “Niepodległa” dotyczących postawy Polaków do symboli narodowych mówić można o “pewnym optymizmie”. Jak mówił, badania wskazują, że okazywanie szacunku symbolom narodowym jest dla 94 proc. badanych najważniejszą postawą patriotyczną. “Jednocześnie 93 proc. Polaków deklaruje, że darzy szacunkiem symbole narodowe, a 59 proc. badanych potwierdziło, że wywiesza flagi z okazji świąt narodowych. Symbole narodowe są wartością, która łączy Polaków ponad podziałami; tych podziałów, jak wiemy, jest wiele” – zaznaczył Sellin.
Biuro programu “Niepodległa” zachęca wszystkich Polaków do wywieszania flagi na domach, balkonach i w oknach. “Chcemy pokazać, że ta wspólna flaga nas łączy” – podkreślił sekretarz stanu w ministerstwie kultury.
W ramach kampanii wyemitowana zostanie seria spotów telewizyjnych i radiowych pod hasłem „Nasza historia ma tylko dwa kolory. Nie pisz na fladze.”, których celem jest upowszechnianie wiedzy na temat poprawnego używania barw i symboli narodowych oraz traktowania ich z należytym szacunkiem.
Inicjatywa Grupy LOTOS, Narodowego Centrum Kultury, programu Niepodległa oraz TVP i Polskiego Radia realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Start kampanii nieprzypadkowo zaplanowany został na przypadający 2 maja Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Data ta naturalnie kojarzy się z flagą przede wszystkim ze względu na symbolikę – 2 maja w PRL był dniem, kiedy Polacy zmuszani byli do zdejmowania flag po Święcie Pracy.
Przy okazji Święta Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przypomina, że na fladze państwowej nie wolno umieszczać żadnych napisów i żadnego rodzaju rysunków. Powszechny stał się zwyczaj umieszczania na barwach narodowych nazw miejscowości, z których przyjeżdżają kibice na zawody sportowe (na przykład w skokach narciarskich), aby jednak nie naruszać zasad, powinny to być barwy narodowe, a nie flagi o proporcji 5:8. Barwy narodowe różnią się od flagi państwowej RP tym, że nie mają określonych proporcji. Mogą być dowolnej długości i szerokości, trzeba jednak pamiętać, że szerokość obu pasów musi być równa.
marklucz
za: mkidn.gov.pl
mk
Jak właściwie eksponować polską flagę? Miniprzewodnik do pobrania