Mówiąc potocznie, porównanie dokonań dwudziestolecia II Rzeczypospolitej z dokonaniami III Rzeczypospolitej jest takie, że nie ma żadnego porównania.
Mówiąc potocznie, porównanie dokonań dwudziestolecia II Rzeczypospolitej z dokonaniami III Rzeczypospolitej jest takie, że nie ma żadnego porównania.
Rocznica odzyskania niepodległości zawsze prowokuje wielu komentatorów do refleksji nad drogami dojścia do suwerennej Rzeczypospolitej.
Sto lat temu prof. J. Patrsch pokusił się o rozwiązanie niełatwego zadania – starał się udowodnić, że Europa środkowa jest jednolitą całością. Zaliczał do niej oprócz Niemiec i Austro-Węgier także Holandię, Belgię, Luksemburg, Szwajcarię, Czarnogórę oraz …
Nowe pokolenie Polaków, pierwsze, które urodziło się bądź wychowało po r. 1989, wchodzi w dorosłe życie. Wielu z nas studiowało lub studiuje, pracuje lub pracy szuka, niektórzy założyli rodziny. Od kilku lat zaczynamy być widoczni w życiu publicznym. Jacy…
Podczas gdy większość rodziców przywiązuje coraz mniejszą wagę do wychowania własnych dzieci – albo idąc za tzw. modelem szwedzkim (dziecko może robić, co chce), albo zrzucając wszystko na barki szkoły – są też rodzice, którzy podchodzą do tego problemu b…
W Konstytucji apostolskiej Fidei depositum promulgującej Katechizm Kościoła Katolickiego bł. papież Jan Paweł II zaraz na początku napisał: „Pan zlecił swemu Kościołowi misję strzeżenia depozytu wiary, którą wypełnia on w każdej epoce” (FD, s.1). Od czas…
W dniach 13-14 lipca br. z okazji 70-tej rocznicy rzezi wołyńskiej Zarząd Regionu Środkowowschodniego NSZZ „Solidarność” we współpracy z Fundacją Niepodległości zorganizował pielgrzymkę ku uczczeniu pamięci ofiar tej zbrodni. Na pielgrzymkę z Lublina wyru…
Kompleksowy remont mieszkania powoduje, że jest się zmuszonym do wzięcia w ręce każdej książki stojącej na domowych półkach bibliotecznych. Taki przegląd posiadanych wydawnictw rodzi szereg refleksji i wspomnień związanych z księgozbiorem. Pakując książki…
Prawdziwa, wartościowa literatura i szkoła to dzisiaj dwa zjawiska postrzegane przeważnie jako antagonistyczne, niedobrze do siebie dopasowane. A przecież nie powinno tak być, bo sztuka słowa ma liczne zalety dydaktyczne, a szkolnictwo może być szansą jej…
Od kilku lat w szkołach obserwujemy proces stopniowego ograniczania liczby lekcji historii oraz zaniżania poziomu nauczania tego przedmiotu. W obowiązującej podstawie programowej dla gimnazjów program nauczania kończy się na I wojnie światowej, więc młodz…